urboteca_metode_cartare_persona

Persona-uri

O “persona” este un caracter arhetipal utilizat pentru a reprezenta un grup de potențiali utilizatori. Aceștia împărtășesc țeluri, atitudini și comportamente similare față de un anumit spațiu, produs sau serviciu.

PAS CU PAS…

  1. Colectează informații de la subiecți prin intermediul interviurilor, observațiilor participative și a altor metode;
  2. Împreună cu echipa parcurge informațiile și identifică aspectele cheie grupând informațiile. Extrage citate relevante ce oferă o perspectivă personală asupra datelor;
  3. Folosește informațiile grupate pentru a crea persona-uri. Este important ca diversitatea subiecților să se reflecte în modul, în numărul și caracteristicile persona-urilor;
  4. Atribuie persona-urilor țeluri, aspirații personale, probleme și nevoi dar și posibile atitudini sau reacții;
  5. Denumește fiecare persona și atribuie-i o imagine de profil cât mai apropiată de aspectul imaginat pentru ea.

CÂND?

După ce ai finalizat cercetarea cu utilizatorii și ai nevoie de o modalitate de indexare a descoperirilor de pe teren.

DE CE?

Persona-urile permit echipei să vorbească despre nevoile utilizatorilor, nu despre opinii despre cum anumiți utilizatori s-ar comporta.

NOTĂ

Persona-urile sunt create prin alăturarea informațiilor de la mai mulți utilizatori reali. Evitați stereotipurile.

OUTPUT

Un sumar al descoperirilor despre utilizatori reprezentat cu ajutorul unor personaje fictive.

PAȘII URMĂTORI

Prezintă fiecare persona către echipa și utilizează-le apoi pentru a valida anumite idei.

REFERINȚE

MIASKIEWICZ, Tomasz; KOZAR, Kenneth A. Personas and user-centered design: How can personas benefit product design processes?. Design Studies, 2011, 32.5: 417-430.

PRUITT, John; ADLIN, Tamara. The persona lifecycle: keeping people in mind throughout product design. Morgan Kaufmann, 2010.

UNELTE